Az ingyenes internet halála?

Megosztás az iWiW-en

A fentihez hasonló, hatásvadász címmel olvastam a héten egy cikket az egyik hazai portálon, ahol arról volt szó, hogy a különböző reklámblokkoló programok egyre nagyobb elterjedése miatt egyre kevesebb reklámot néznek meg a látogatók az oldalakon és egyre több tartalomszolgáltató tervezi a reklám nélküli (azonban fizetős) szolgáltatások bevezetését.

Meg kellene értenünk, hogy a tartalomszolgáltatók legtöbbje jelenleg a reklámból él, nem kér pénzt az általa nyújtott tatalomért vagy szolgáltatásért, azonban cserébe elvárja, hogy megnézzük az oldalain megjelenő reklámokat. Persze okoskodhatunk, hogy letiltjuk ezeket, de ha a szolgáltató látja, hogy kevesebb a bevétel, akkor több reklámot fog megjeleníteni egy oldalon, ha több a reklám, akkor többen fognak reklámblokkolót használni, amitől ismét kevesebb lesz a bevétel és a szolgáltató újabb reklámokat tesz ki az oldalra és így tovább…

Előbb-utóbb pedig eljutunk oda, hogy azt fogja mondani a szolgáltató, hogy oké, akkor holnaptól fizetős lesz az oldal és aki fizet, az nézheti a tartalmat reklám nélkül, aki meg nem fizet, az meg menjen máshova. Ugyanis a szolgáltatónak nem csak bevételei, hanem kiadásai is vannak: szerver(ek), sávszélesség, designer(ek), programozó(k) költsége, ezen kívül még van egy rakás egyéb kiadás sokszor akkor is, ha az oldalt látogatók “rakják össze” a tartalmat. Ha meg külön szerkesztőség is van, akkor a kiadás ennél jóval több, ezeket a kiadásokat viszont valamiből fedezni is kell.

Azzal nincs elintézve a dolog, hogy ha majd nem keres jól egy tartalomszolgáltató és nem szolgáltat tovább, akkor jön helyette másik kettő, amelyik ingyenesen adja ugyanazt, mert azok előbb-utóbb ugyanúgy szembesülni fognak a kiadásokkal. Sajnos a legtöbb ember úgy gondolkodik, hogy alanyi jogon, ingyenesen jár neki minden a neten, ha pedig valaki olyan elvetemült, hogy reklámot akarna nézetni vele cserébe egy ingyenes szolgáltatásért vagy tartalomért, akkor egyből előkerül a popup blocker…

Letilthatatlan reklám nem létezik, viszont ha ugyanolyan típusú a reklám, mint a tartalom (lásd: ugyanazon a képen van pl. a logo és a reklám, vagy a reklám is szöveg alapú, belekeverve a tartalomba), akkor annak blokkolásával vagy a tartalmat sem fogjuk látni, vagy a reklámokat is meg kell néznünk. Minden tartalomért fizetnie kell valakinek, még azért is, ami látszólag ingyenes. Ott van pl. a Wikipédia, a világ legnagyobb online enciklopédiája, ez a remek “ingyenes” szolgáltatás, ahol ugyan nem találunk reklámot, de időnként maga Jimmy Wales jön elő azzal, hogy önkéntes alapon dobjanak össze az emberek pár millió dollárt az üzemeltetési költségekre, vagy bezár a Wikipédia.

Én két ok miatt nem használok ilyen programokat a mai napig: mert egyrészt úgy gondoltam, hogy ha ingyenesen hozzáférek a tartalmakhoz, akkor az a minimum, hogy nem blokkolom le a reklámot, bevételhez juttatva ezzel azokat, akik a tartalmat ingyenesen elérhetővé tették a számomra, másrészt pedig nem akarom a böngészőmben található információk 40-60%-át “letakarni” vagy eltüntetni, mert lehet, hogy épp arra az információra van szükségem, ami a blokkolt reklámban lenne. Volt már rá nem egy példa, hogy úgy vásároltam meg valamit, hogy láttam a reklámját és ráklikkeltem.

Attól persze nem kell félnünk, hogy egyik napról a másikra el kell felejtenünk az “ingyenes” internetet, azonban ha reklámblokkoló eszközöket használunk, akkor szépen lassan mi is hozzájárulunk ahhoz, hogy vagy egyre több reklám legyen az oldalakon, vagy több legyen a csak fizetés ellenében elérhető tartalom.

2 hozzászólás “Az ingyenes internet halála?” bejegyzésre

  1. Zsotza says:

    Nagyon jó,és erős post,Csaba. Köszönöm! Hónapok óta gondolkodom ezen a témán (Fizetős-kontra-Free Internet-szolgáltatások) Amióta használom a NET-et,azóta már a TV reklámokat sem szidom. Nem lettem “reklámzabáló” ma sem,de ha egy picit belegondolok….mennyibe is kerülne,ha fizetnem kellene az e-mail,a messenger,és a blog-szolgáltatásokért…..? Minimum az internet-havidíj dupláját-tripláját. Szóval nagyon elgondolkodtató,és aktuális az írás! Üdvözöllek:Zsotza

  2. Csaba says:

    Köszönöm. Én sem vagyok oda a reklámokért, általában a “szükséges rossz” kategóriába sorolom őket, de hát valamit valamiért… 🙂

Mielőtt hozzászólnál...


Egy hozzászólás megírásakor kérlek, hogy vedd figyelembe a következőket:
  • ne írj trágár, vagy közízlést sértő szavakat
  • ne sértsd meg mások személyiségi jogait
  • ne buzdíts senkit a törvény megsértésére
  • legyél türelmes és előzékeny
Előre megköszönöm, hogy ha hozzászólsz, akkor a fentieket tiszteletben tartod.

Ha esetleg nem találnád a hozzászólásod a többi között, akkor gondolj arra, hogy az azért van, mert valószínű, hogy a fenti pontokat nem vetted figyelembe...

Itt lehet hozzászólni!